“Gör det själv”

Kunskapsresor med Science Kids

Att lyssna på barn är en konst. Att våga vara tyst och låta deras frågor, funderingar och hypoteser leda vägen är grunden i ett utforskande lärande. Men för att på riktigt kunna styra nyfikenheten mot framkomliga kunskapsvägar inom naturvetenskap, teknik och matematik (det s k STEM-området ) krävs också ett visst kunskapsdjup. Det är här Science Kids-pedagogen kommer in – för att inspirera, vägleda och hjälpa förskolan att komma igång med en pedagogik som bygger på nyfikenhet, undersökande arbetssätt och vetenskapliga upptäckter.

Guide för pedagoger

Den här guiden är till för pedagoger och arbetslag i förskolan som vill göra lärandet roligt och spännande. Med inspiration från Science Kids kan ni skapa pedagogiska "kunskapsresor" där barnens frågor och nyfikenhet leder vägen. På Science Kids webbplats (www.sciencekids.se) finns tips och idéer som ni kan använda som inspiration.

Så här fungerar modellen

Modellen bygger på att lyssna på barnen och låta deras nyfikenhet  styra aktiviteterna. Genom att utforska, undersöka och samarbeta med andra får barnen möjlighet att lära sig på ett naturligt och engagerande sätt. Målet är att de ska bli aktiva deltagare i sin egen inlärning och få en positiv bild av naturvetenskap, teknik och matematik.

Skapa en kunskapsresa

STEG 1

Låt barnens nyfikenhet styra

Lyssna och identifiera

  • Lyssna på barnens frågor och funderingar.

  • Identifiera teman eller ämnen som kan utvecklas till lärandeaktiviteter.


STEG 2

Välj arbetssätt - spontant eller planerat

Låt barnen styra ("Dit vinden blåser")

  • Om ni känner er trygga inom STEM-ämnena (naturvetenskap, teknik och matematik) kan ni låta barnens frågor och funderingar styra färden.

  • Visa några spännande föremål som kan väcka deras intresse och låt dem bestämma vad de vill veta mer om.


  • Skriv ner eller fota det barnen gör och lär sig.

  • Använd dokumentationen för reflektion och utveckling.

  • Dela era erfarenheter med andra pedagoger via Science Kids eller andra nätverk.

Planera aktiviteter

  • Om ni vill ha mer struktur kan ni välja ett ämne och planera enkla, roliga experiment och undersökningar.

  • Använd material som redan finns i förskolan för att göra det lätt och tillgängligt.

  • Undvik att planera för mycket – det kan minska barnens egna initiativ.

STEG 3

Dokumentera och dela

Genomföra en kunskapsresa

STEG 1

Förberedelse och planering

1. Hitta barnens intressen

    • Lyssna på barnens frågor och samtal för att upptäcka vad de är nyfikna på.

    • Utgå från deras intressen för att skapa meningsfulla och spännande aktiviteter inom naturvetenskap, teknik och matematik.


STEG 2

Genomförande av kunskapsresor

1. Starta med en samling

    • Presentera temat med bilder och frågor som får barnen att tänka och fundera vidare.

    • Använd öppna frågor som "Vad tror ni händer om…?" eller "Hur fungerar detta?" för att väcka diskussion och utforskande.

1. Barnens dokumentation

    • Låt barnen rita, berätta och skapa om sina upplevelser.

    • Använd bilder, teckningar och samtal för att hjälpa dem att reflektera över vad de lärt sig.

2. Utforskande aktiviteter

    • Låt barnen undersöka materialet, ställa frågor och testa egna idéer.

    • Genomför enkla experiment och aktiviteter inom fysik, biologi, kemi, teknik och matematik.

    • Uppmuntra barnen att upptäcka genom att känna, prova och experimentera.

3. Samarbete med hemmet

    • Skicka hem enkla uppgifter, som att observera ett naturfenomen eller titta på en teknisk lösning i vardagen.

    • Be föräldrarna att samtala med sina barn om vad de gjort i förskolan.


STEG 4

Fortsatt lärande

2. Skapa en engagerande start

    • Introducera temat genom en berättelse eller en karaktär som fångar barnens intresse.

    • Använd en docka, en tecknad figur eller en väska fylld med spännande material för att väcka nyfikenhet.

    • Läs en bok som handlar om temat och diskutera innehållet med barnen.

3. Samla och organisera material

  • Bestäm vilka material som behövs, till exempel böcker, bilder, experimentutrustning eller naturföremål.

  • Se till att materialet är anpassat efter barnens ålder och intressen.

  • Ordna materialet på ett sätt som gör det lätt att använda under aktiviteterna.

STEG 3

Dokumentation och reflexion

2. Reflektion i arbetslaget

  • Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.

  • Använd era erfarenheter för att utveckla och förbättra framtida kunskapsresor.

3. Utvärdera arbetet

    • Använd en självskattning för att reflektera över arbetslagets kompetens och utvecklingsområden.


Avslutande tips

  • Anpassa upplägget efter barnens erfarenheter och idéer.

  • Samarbeta gärna med lokala Science Centers för inspiration.


1. Bygg vidare på nya upptäckter

    • Lägg till nya frågor och material utifrån barnens upptäckter och intressen.

    • Fortsätt genom att introducera nya ämnen och utmaningar.

2. Skapa en utforskande miljö

  • Anpassa miljön i förskolan så att barnen kan undersöka och lära sig mer

3. Involvera föräldrarna

  • Be vårdnadshavarna dela barnens tankar och reflektioner hemifrån om de aktiviteter ni skickat hem.

Tillgängligt material och resurser

  • Kunskapsresor som PDF-filer (t.ex. solcellsbilar, kikare och fjärilar på sciencekids.se).

  • Självskattningsdokument för bedömning.

Manualen ger en grund för att skapa inspirerande kunskapsresor och stärker barns nyfikenhet för naturvetenskap och teknik.

Planera aktiviteter utifrån barnens intressen, erfarenheter och nyfikenhet. Genom att använda mallen skapar ni en strukturerad planering som stödjer barnens lärande och utveckling samt säkerställer att aktiviteten är väl förberedd och kopplad till läroplansmålen (Lpfö18).

Kunskapsresan

  • Koppling till Läroplansmål (Lpfö18):

  • Produktiva frågor:  

  • Material:      

  • Utförande:

  • Den pedagogiska och psykologiska betydelsen av barns utforskande.