Artiklar

  • Mats Hemberg

    "KLUBBEN SCIENCE KIDS”

    Upptäck hur "Klubben Science Kids" engagerar förskolebarn i matematik genom lekfulla kunskapsresor. Cecilia Henriksson från Kreativum Science Center samarbetar med förskolor för att skapa inspirerande lärmiljöer där barnens nyfikenhet står i centrum.

    Läs om hur planerade aktiviteter och fri lek kombineras för att introducera matematiska begrepp på ett naturligt sätt, samt hur föräldrar involveras genom hembrev med tips för vidare utforskning hemma.

  • Mats Hemberg

    VÅGA VARA TYST – LÅT BARNEN STYRA

    Hur kan vi låta barnens nyfikenhet leda vägen i lärandet? Denna artikel utforskar hur pedagoger kan ge barn tid och utrymme att själva ställa frågor och upptäcka naturvetenskap och teknik.

    Genom att lyssna, observera och anpassa lärmiljön skapas en utforskande undervisning där barnens intressen står i centrum. Inspireras av konkreta exempel och få tips på hur du kan låta tystnaden bli en del av lärandet!

  • Mirjam Mitternacht

    SMÅ BARNS HJÄRNOR

    Hur påverkar tidiga upplevelser små barns hjärnutveckling? Denna artikel belyser hur sinnesintryck och lekfullt lärande formar hjärnans anatomi och stärker neurala nätverk.

    Genom att förstå och stödja barns naturliga nyfikenhet kan vi främja deras kognitiva utveckling och lägga grunden för ett livslångt lärande.

    Läs om hur förskolans miljö och aktiviteter spelar en avgörande roll i denna process.

  • Historien bakom Science Kids – och framtiden

    ”You can´t start young enough”

    Den avancerade hjärnforskningen bekräftar en gammal sanning. Lärande och motivation går hand i hand och det gäller att börja tidigt. Idén att skapa en pedagogisk modell för små barns lekfulla lärande om naturvetenskap och teknik föddes vid ett av BUNTs seminarier under rubriken ”Små barns hjärnor och lekfullt lärande”.